Det onda.

Nu ska jag berätta för dig om min rygg. Det är som en mindre följetong som startade för många år sedan. Mest troligt startade det en oktoberfredag i början på 2000-talet då jag i min iver att komma hem inte såg den stora stenen som låg framför mig på gatan. Cykeln hoppade upp i luften och jag flög av. Tur i oturen lyckades jag tänka att jag skulle skydda mina händer så då fick min klocka ta den största smällen. I fallet hör jag hur det knakar till i ryggen men dum som jag var åkte jag aldrig upp på sjukhuset för att kolla upp det.

Två år senare kom smärtan. Helt plötsligt kunde jag inte göra saker som jag normalt annars alltid kunnat göra. Jag kontaktade då sjukgymnasten på området som jag på bodde då. Fick då träffa en 150 kilos man som knäckte till ryggen på det allra brutalaste sätt och skickade hem mig utan varken tips eller råd. Träffade honom ett par gånger till men då jag blev gravid pekade han på några ställen på min rygg och sa "du kommer få ont här, här och här - men jag kan inte hjälpa dig"

Den sjukgymnasten har jag inte träffat sedan dess.

Nu har jag en ny alldeles brilliant sjukgymnast som svarar på alla mina frågor - hur dumma de än är. Han säger att jag ska stretcha högerskinkan och göra armhävningar och ser till att ryggen håller sig på plats. Det är bra terapi där jag får sätta ord på det onda. När jag innan jul fick tag på honom efter ett års frånvaro vägrade han hjälpa mig för att det skulle vara slöseri med behandling, han skickade hem mig med order att stretcha i en månad. Det var med andra ord riktigt illa. Det var en skön bekräftelse för mig eftersom jag då verkligen fick "veta på rikigt" att jag hade ont. Nu har jag i en och en halv månad tillåtit mig känna efter,  och ont gör det. Det är väl då konstigt att det ska va så illa innan man faktiskt söker hjälp........
Nu går jag till sjukgymnasten oftare än vad jag träffar mina närmaste vänner men tror att jag blir "friskriven" vid nästa tillfälle. Tro mig att jag ska reagera lite fortare nästa gång det börjar göra "lite" ont.

Happy Sunday!


Kommentarer
Postat av: Anna

Du verkar falla för manliga sjukgymnaster...

Stretcha på bara =)

2009-01-26 @ 21:48:33
URL: http://mittlillabo.blogg.se/
Postat av: Anna

Du verkar falla för manliga sjukgymnaster...

Stretcha på bara =)

2009-01-26 @ 21:48:48
URL: http://mittlillabo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0