Bakar under tvång.

Jag  noterade förra tisdagen att det inte var något fika i personalrummet men eftersom jag sällan fikar själv brydde jag mig inte speciellt mycket. Samma eftermiddag blev jag vänligt men bestämt upplyst om att det allt var min tur att bjuda på fika. Jag fick allt veta att det finns en skriven arbetsplan över hur fikat ska gå till......
Kan det bli mer nördigt? Och kan det finnas andra yrken, bortset från pedagoger, som andväder sig av arbetsplan för fikahantering?


Tjurigt och bustert bakade jag fantastiska chokladkladdkaksmuffins på måndagkväll och bjöd med ett leende på  läpparna. Här kommer receptet
(trippel sats ger ca 50 muffins)

2 ägg
2 ½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
100 g smält smör eller margarin (jag tog flytande margarin) 

1. Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut bakformar i papper på en plåt.
2. Vispa ägg och socker med elvisp. Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver. Tillsätt sist vetemjölet och det flytande margarinet. Vispa snabbt ihop till en jämn smet.
3. Klicka ut smeten i bakformarna.
4. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 7 minuter.


Kommentarer
Postat av: Nina

Nu har även jag gjort bort mitt fika på jobbet. Nästa gång får det bli kladdmuffins!

2009-02-26 @ 14:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0