Dajmtårta!

Startskottet för den riktiga våren har äntligen påbörjats, solen skiner och snöhögarna ser ut att krympa. Igår fyllde sambon år och då bakas den årliga daimtårtan! Lillprinsen och jag hjälptes åt och tänk så fint och gott resultat det blev!
Dessutom var det första gången fick sonen vara med och köpa godis med mig på byns Ica butik. Tro att han  mumlade "min klad" i baksätet på bilen hem ("min choklad" för er som ej förstår sonens språk). När det sedan var dags att garnera tårtan var det dock inga problem alls. Han kunde ju ta mumsbitar av både det ena och det andra.



För er som inte är bjudna på kalas i kväll tycker jag att ni kan göra en egen! Smaskens!

 150 g skållad och mald mandel
3äggvitor ska vispas till hårt skum
Blanda i 1, 5 dl socker och den malda mandeln.
Bred ut på bakplåtspapper och grädda 175° i ca 25 min.
Låt sedan botten svalna.

Glassröra
Vispa 3 äggulor och 1dl strösocker vitt och pösigt.
Vispa 3dl grädde och vänd sedan försiktigt ner i äggsmeten.
Bred på tårtan och strö över hackad daim. In i frysen ett par timmar!

Tjuvsmaka för all del!

Kommentarer
Postat av: Jajja

Är det en nakenfis som maler mandeln?? ;-)

Det lät då för jäkla gott det där..

2009-04-17 @ 17:01:16
URL: http://jajjas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för en jättegod och trevlig födelsedagsmiddag! Kram/Johanna

2009-04-18 @ 10:56:45
Postat av: Nina

Grattis i efterskott Henke!

2009-04-20 @ 10:15:55
Postat av: Ingela

...och som Kasper redan visste var det en tårta precis i min smak! Smaskens! :-D

2009-04-20 @ 16:42:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0