Jakten på den goda kakan.

   

När jag med andan in halsen anlände till min frisör i tisdags var det efter en halvstressig eftermiddag. Jag hade hämtat sonen från förskolan och snabbt cyklat förbi byns icabutik för att hjälpa sambon på traven inför middagen (extra präktigt) för att sedan lämna sonen i sambons förvar och jäkta vidare till Holmsund. Där förbarmade sig min kära frisör inte bara över mitt slitna hår men även över min kurrande mage. Hennes tidigare kund hade tagit med sig bullpåse och kakburk med hembakt till henne och detta blev den dagens middag. Kakorna var bland det ljuvligaste jag smakat på länge, de liksom bara smälte i munnen och smakade fräscht av citron. Det visade sig att de var bakade på cedroolja som var en okänd produkt för mig.
Så under veckan har det googlats för fullt för att hitta kakrecept som kan vara just den kaka jag fick smaka. Provbakade ett av recepten igår, det var mycket goda men hade en torrare och smuligare konsistens än de jag fick smaka i tisdags. Nästa gång blir det en drömvariant med den goda oljan.


Cedrokakor från gårdagen.

Ingredienser

100 g smör, rumsvarmt
0,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk rapsolja
1 tsk cedro citron, hushållsarom
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
Garnering:
0,25 dl strösocker

Gör så här

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt oljan och cedro citron.
Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Blanda snabbt ihop till en deg.
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Forma till en tjock rulle, ca 3 cm.
Strö socker på ett bakplåtspapper. Rulla degen i sockret tills det fastnat på rullen. Förvara rullen ca 1 timme i kylskåp.
Skär rullen i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 12 min i 175°. Låt kakorna kallna på galler.




I

Kommentarer
Postat av: Jajja

sweet! jag har oxå en citronperiod just nu... älskar såna små kex med citronkrän emellan!

2008-09-13 @ 16:47:39
URL: http://jajjas.blogg.se/
Postat av: Nina

De var inte bara oerhört goda de var estetiskt tilltalande också. Onekligen bakade av ett proffs!

2008-09-14 @ 13:05:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0